Zeventien jaar lang heeft het vorige LED-scherm er gestaan. In mei 2008 werd het geplaatst bij de Belgische kerk ter promotie van de verkiezing Mooiste dorp van Vlaanderen, waarvoor Baarle-Hertog was genomineerd. Vijf jaar later verhuisde het naar de Loswal en sindsdien is het niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
Door: Claudi Olieslagers
Afgelopen week werd het LED-scherm vervangen door een nieuw exemplaar. Met een moderne uitstraling en een hogere resolutie is het een opvallende upgrade. Misschien is het u nog niet opgevallen, maar het scherm schittert aan alle kanten. Het ontwerp is iets eleganter geworden en de beeldkwaliteit is verbeterd. Het LED-scherm staat op Belgisch grondgebied en de bloembak die eronder stond, keert binnenkort terug.
Behalve de glazenwasser, die het scherm af en toe een schoonmaakbeurt geeft, zult u niemand zien die het scherm ter plekke instelt, dat gebeurt namelijk allemaal op afstand, via een computer.
Dat het scherm duurzaam is, heeft het al bewezen door maar liefst 17 jaar lang in weer en wind te functioneren. Nu het is verwijderd, worden de onderdelen gerecycled. Het nieuwe LED-scherm is klaar voor de toekomst en kan weer jarenlang meegaan met de hedendaagse systemen.
Meer dan alleen reclame
"Het LED-scherm is een goed alternatief voor de vele aanplakbiljetten die vroeger overal hingen," vertelt Simon Jansen. "Verenigingen uit beide Baarles, Ulicoten en Zondereigen mogen er gratis reclame maken voor hun activiteiten. Deze leveren ze aan via de gemeente en worden vanaf twee weken voor aanvang op het scherm vertoond. Daarnaast biedt het scherm ook ruimte voor commerciële advertenties. Wat veel mensen niet weten, is dat de getoonde reclame per dagdeel wisselt. Zo kan er ‘s ochtends een boodschap staan als 'Voor koffie en appeltaart', rond de middag 'Voor een heerlijke lunch', en ‘s avonds 'Wilt u heerlijk dineren?', inclusief een routebeschrijving naar de desbetreffende zaak."
Standaard 10 seconden
Met de geplande ontwikkelingen op de Loswal, zoals de bouw van BuitenGewoon en het nieuwe Cultuurcentrum, wordt verwacht dat het scherm nog meer aandacht zal trekken. Het is dagelijks in gebruik van 07.00 tot 22.00 uur, en advertenties en berichten duren standaard 10 seconden, precies lang genoeg zodat zelfs automobilisten ze kunnen lezen.
De inhoud van het scherm is zorgvuldig ingedeeld:
• 30% culturele informatie, toerisme en verenigingen
• 60% commerciële reclame
• 10% algemene informatie, zoals de tijd en temperatuur
Simon Jansen van Ledscherm Baarle, die eigenaar en beheerder is van het scherm, vertelt enthousiast over de mogelijkheden. Hij benadrukt dat niet alleen inwoners, maar ook toeristen graag even blijven staan om de informatie te bekijken. De attentiewaarde van het LED-scherm is zeker toegenomen. "Het draait allemaal om communicatie," zegt hij. "De boodschap moet goed overkomen."
Met deze upgrade blijft het LED-scherm een centraal informatiepunt in Baarle-Hertog-Nassau, klaar voor de toekomst. Baarle wordt steeds interessanter voor toeristen!